Piratpartiet skriker, MP kan genomföra

14 May, 2009

En kul diskussion pågick under gårdagen mellan Rick Falkvinge å ena sidan och Grön Ungdoms språkrör Maria Ferm och Jakop Dalunde å den andra. Jag tycker förstås att både Maria och Jakop briljerar, men jag tänkte fokusera på ett par av Ricks bärande argument. De säger nämligen väldigt mycket om var PP står idag och därför en hel del om vilka problem de står inför.

Dessa två argument som Rick för fram är:
1. Det går bara att framgångsrikt driva en fråga, eller kanske snarare ett kluster av frågor, åt gången.
2. Medborgarrätt är nummer ett av viktiga frågor. Utan en god medborgarrättspolitik blir allt annat meningslöst.

Båda dessa är verkligen typiskt för nya partier, men de ställer också till problem för PP.

Det första antagandet är inte fel, men det bygger på en utomparlamentarisk verklighet där det viktiga är att bilda opinion, vilket i mångt och mycket idag är att nå ut i medierna. För Piratpartiet idag vore det meningslöst att ta ställning i alla upptänkliga politiska frågor. Inga medier, inte ens deras egna partiaktivistbloggar, skulle bry sig om att skriva om PP:s hållning i Väst-Sahara-frågan eller blogga om vad PP tycker om Förbifart Stockholm.

Men politik är mer än opinionsbildning. Miljöpartiet som riksdagsparti har alla möjligheter att påverka i samtliga frågor våra riksdagsledamöter väljer att driva. De allra flesta av våra riksdagsledamöter syns nästan aldrig i riksmedierna och i mycket liten utsträckning på bloggar. Men, förutom arbetet i utskotten gentemot de övriga partierna, så har varje politisk fråga sitt eget universum med intresserade medborgare, organisationer och särintressen som en som politiker har att arbeta med (eller emot).

De flesta politiker klagar nog på bristen på allmänintresse för just deras fråga, men ingen skulle nog påstå att det inte går att påverka utan att Expressen skriver om det.

Detta är Piratpartiets första misstag. Det går inte att gå från uteslutande opinionsbildning till parlamentariskt slit utan problem. Det är helt enkelt en oändlig skillnad mellan att skriva stora ord på en blogg eller på ett torg till att sitta i ett möte i syfte att skriva lagtext som ska kunna få stöd i riksdagen.

Till exempel blir det ett stort steg rent retoriskt, vilket för oss in på det andra av Ricks två argument ovan. I Piratpartiets retorik är det krig. Krig mellan frihetsälskande piratpartister och en Orwellsk industri ledd av Dr Evil. Eller som Johannes Forsberg uttrycker det:

“Mycket av PP:s retorik delar upp mänskligheten i tre allt för bekanta kategorier: den upplysta minoriteten, den sovande massan och den sluga fienden, eller “Lobbyn” som Falkvinge skriver.
Män som Falkvinge har – bara de får mysa lite ibland – förmågan att väcka folket. Hans blogg är full av vederkvickande VERSALER och svordomar. I kommentartråden flockas aggressiva män som, för att tala med utbildningsminister Jan Björklund, runkar upp varandras stridskukar genom att likt Sverigedemokrater tala om Befrielsens dag när förrädarna ska straffas.”


I Piratpartiets retorik är hela partiets program demokratiska fundament, utan vilka demokratin är ur funktion. Detta ger att det är någon typ av binär blasfemi att kompromissa i dessa frågor. Kompromissande är för Centerpartiet, PP kommer inte göra det.

För Piratpartiet sätter medborgarrättsfrågorna inte bara högst, utan som enda viktiga punkt. De säger inte att andra frågor är viktiga också, utan de släpper helt andra frågor för att fokusera på dessa. För utan en demokratiskt godtagbar plattform, kan man ju inte driva andra frågor.

Nähe, svarar någon miljönisse. Men utan en jord att leva på har vi ju inget behov av demokrati. Och hur god demokrati kan vi ha om halva befolkningen, kvinnorna, konsekvent diskrimineras? Och kan vi verkligen prata om medborgarrätt i Sverige samtidigt som människor svälter i Eritrea?

Vid en närmare granskning är förstås alla påståenden ovan helt vrickade. För de stor inte i motsats till varandra, tvärtom hänger de ihop. Skapar vi en jämställd värld där alla övervakas, en ekologiskt hållbar värld där 80% av jordens befolkning svälter eller en övervakningsfri värld som dagen efter det historiska riksdagsbeslutet möter sin egen undergång, så har vi i varje fall förlorat. Det är mycket som är fel i samhället, och det går inte att ta var fråga för sig. Många frågor är akuta, de flesta måste vi ta tag i simultant.

Men Piratpartiet accepterar inte detta. Retoriken är som Vänsterpartiet på Ecstasy. Vänsterpartiet har ju också en lång historia av stora ord, vackra fraser och kompromisslös politik. Vilket i praktiken har gjort dem helt tandlösa. De skriker högt och mycket och fyller säkert en funktion, men de får ju nästan aldrig igenom sin politik.

Det problemet kommer bli slående om Piratpartiet skulle äntra riksdagen. Jag skulle vilja se mötet när PP ska förhandla med (till exempel) borgarna. Rick och något annat toppnamn sitter på helspänn inne på Rosenbad, i nåt flådigt rum. Klockan är 6 på morgonen. Det var viktigt att mötas så tidigt, även om det är söndag, för att slippa reportrarna. Ja, det var i varje fall vad Reinfeldt sa när han ringde. PP får vänta. Och sedan vänta en liten stund till. Efter en stund kommer någon inte-så-högt uppsatt tjänsteman in. Tyvärr kunde varken Schlingman eller Reinfeldt komma. De var visst upptagna med något viktigt. Tjänstemannen undrar om PP-representanterna har hunnit gå igenom Alliansens senaste förhandlingsbud på politisk uppgörelse. Inte? Konstigt, de skickade över det i natt. Vid tretiden. En nätt sak på 760 sidor. Men Falkvinge har i alla fall med sig en lista på krav som han skickar över till tjänstemannen. Tjänstemannen går igenom listan, bockar av vissa saker och skickar tillbaka den. Det är vad Alliansen kan gå med på. Inget mer.

Det här mötet kan ju gå till på ett oändligt antal sätt, och behöver inte vara så utstuderat som ovan. Men faktum är att färskingarna PP kommer möta proffsförhandlare i de övriga partierna. Och åtminstone M och S har knappats några dubier om att använda fula knep. Och vad har PP att sätta emot? En vag förhoppning om att bli vågmästare.

Men vågmästarrollen är ingalunda en garanti för att få som man vill. Och ingen kan ens hoppas få allt som man vill. Är Piratpartiet beredda att gå till nyval? Ett nyval som troligen innebär att PP flyger ut ur riksdagen igen; väljarna tenderar inte att gilla att behöva rösta igen och straffar troligtvis de som framstår som mest obstinata. Är Piratpartiet så verklighetsfrånvända att de tror att de vinner den fajten?

Nej, PP kommer troligtvis inte vara så korkade att de tar det till nyval. Men inte heller kommer de få igenom allt på ett bräde. De kommer behöva arbeta för det. För även efter att en uppgörelse är underskriven, krävs det hårt arbete för att få den genomförd.

Även om, vilket är långt ifrån säkert, Piratpartiet kommer in i riksdagen 2010 OCH blir vågmästare OCH kommer överens med Alliansen utan kompromisser, så kan vi mycket väl stå 2012 eller 2014 med nästan inget, om något, av Piratpartiets krav genomförda. För det finns tusen skäl att inte genomföra varje liten fråga. Eller i varje fall inte just nu. Kanske senare. För först ska det ju utredas, sedan remissas. Sedan lagrådas. Sedan remissas igen. Sedan är någon missnöjd med utredningen och den måste tas om. Sedan finns inga pengar, så först nästa år. Men nästa år är utredningen obsolet, vi måste utreda lite mer.

Samma situation igen: PP är färskingar som skriker i medierna, men i statsrådskansliet sitter proffs. Varför utgår PP och deras väljare från att PP vinner den fajten?

Det här är ett fullt rimligt scenario om Piratpartiet efter, ett högst eventuellt, riksdagsinträde 2010 väljer att hänga på Alliansen. Om de istället hänger på den rödgröna trippeln har vi ett annat läge. För då behöver inte Piratpartiet lägga ned så stor energi. Då har vi ju Miljöpartiet, med tjugo års erfarenhet av riksdagsarbetet, med tio års erfarenhet av att samarbeta med sossarna (med stor framgång i allsköns frågor, ska tilläggas!) och som i det läget efter 2010 sitter i regeringen, kanske rentav med ansvar för de frågorna. Då kommer PP få det lätt att påverka, för MP kommer gör arbetet åt dem.

Men då verkar det ju bättre att rösta på MP direkt. Då får man kanske mindre skrik och högt tonläge i medierna, men å andra sidan får vi den bra politiken faktiskt genomförd. Det tycker jag är viktigast.
 

Andra bloggar om: , , , , ,
Pingat till intressant.se

Om du gillar det här inlägget, kan du sprida det:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • Ping.fm
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • del.icio.us
  • Digg
  • Technorati
  • MySpace
  • Add to favorites
  • email
  • PDF
  • Print
  • RSS

Tags: , , , ,

18 Responses to Piratpartiet skriker, MP kan genomföra

  1. Mikael Nilsson on 14 May, 2009 at 9:43 pm

    “Men då verkar det ju bättre att rösta på MP direkt.”

    Precis, och få Bodström som justitieminister. Utmärkt. Eller skulle mp vägra att sitta i regering med honom?

  2. Jakop Dalunde on 14 May, 2009 at 10:10 pm

    Briljera kan du göra själv.

  3. Erik on 14 May, 2009 at 10:18 pm

    Alla andra partier kommer med stor sannolikhet gå tvärt emot vad jag anser viktigast just nu.

    Det har dom redan bevisat. Det är inte en chansning. Det är fakta.

    Om Piratpartiet har 1% chans att få igenom 1% av sitt program så har dom min röst i så många val som krävs.

  4. jesse on 14 May, 2009 at 10:38 pm

    Jag måste hålla med Mikael tyvärr. Som gammal sosse kan jag ju inte rösta på dom längre just för den politik dom har. Om MP hade varit ett uppstickarparti idag och inte tillhört ett block då hade jag röstat på dom direkt. men tyvärr så blir en röst på MP lika med en röst på sossarna och det kan jag inte i dagsläget gå med på. Tomas, jag kan hålla med om att PP gapar lite mycket ibland och att vissa intervjuer låter konstiga, men det kan inte hjälpas att dom har en stor fördel jämtemot etablerade partier som har haft snart 4 år på sig att visa vad dom går för. På dom 4 åren har dom ställt till med en jädrans oreda angående internet, och inget parti än idag vill ta ansvar för och ens försöka reda upp den soppa vi idag ser. Att partierna nu senaste veckan börjar inse problemet och försöker visa att dom vill skrota ipred och en massa annat är bara, tycker jag röst-fiske. Dom har haft 4 år på sig att visa vart skåpet ska stå men om och om och om igen har dom infört lag på lag och senast godkändes FRA2. nej, piratpartiet får min röst till EU, sen får vi se om något parti lyckas med att skrota ipred och allt annat dom lovar just nu. Om nåt parti mot förmodan skulle visa att dom kan göra skillnad, då har dom min röst direkt, men jag vill se handling och inte luftslott.

  5. Matthias Anderson on 14 May, 2009 at 11:18 pm

    Tyvär är det så, hur du än vrider och vänder på dina scenario. Folk är trötta på lögner, folk börjar mer och mer se igenom lögnerna och vill ha förändring. Med sittande regeringspartier sker INGEN förändring alls. De har berömdvärda partipunkter på pappret men det är tyvär allt de har, för i praktiken så har vi sett vad de flesta partierna går för och det är inget vackert.
    Det bästa hade varit om M och S hade försvunnit ur riksdagen så fort som möjligt så demokratin hade fått en chans igen. Dessa partier har funnits i sådär en hundra år nu och det fanns en tid när de fyllde en funktion och framför allt fungerade. Idag är de lika förlegade som deras ständigt återkommande löfte.
    Ta bort!

  6. Tomas Melin on 14 May, 2009 at 11:21 pm

    @Mikael Nilsson
    Så är nu ett av PP:s krav att få vetorätt på justitieministerposten? Wow, jag vill mer och mer vara en fluga på väggen på det där mötet:
    “PIRATPARTIETS KRAVLISTA
    1. Typ hela vårt principprogram ska genomföras, innan torsdag.
    2. Vi ska få lägga in veto på alla ministrarna, iaf justitie.
    3. Vi vill ha trehundra gröna M&M:s skickade till vårt hotellrum varje dag. I varje fall varje lördag. Ingen ska få veta vem som äter dem. Fan er om ni tjuvkikar.”

    @Jesse
    Ditt argument bygger på att PP är bättre för att de är nya. Men ny är inte bättre. Ny innebär bara att det är lättare att ingjuta förhoppningar. Gott så, men det är också ganska irrationellt, av anledningar jag angivit ovan.

  7. jesse on 15 May, 2009 at 12:21 am

    @tomas
    nej det har inget med att nytt är bra.
    Nytt kan visserligen som du säger ingjuta nytt blod i debatten men det är inte alltid till fördel.
    Mitt tanke sätt är rätt enkelt:
    jag måste se till att mina barn och deras kompisar har en framtid med internet.
    Jag sätter mina barn i främsta rummet eftersom detta i största grad rör deras framtida förutsättningar i skola och universitets-studier.
    idag kan vi läsa om att runt 100 studenter har blivit avstängda från internet för att amerikanska advokater har sagt att dessa studenter har fildelat. Iochmed det har universitetet (utan att kolla) stängt av dom från nätet. Är det framtiden för våra barn och ungdomar i Sverige, ja då kommer jag slåss med näbbar och klor för att försvara ett fritt internet.
    Ung pirat har agerat i ämnet men jag har ännu inte sett nåt etablerat parti som engagerat sig i frågan. Om Piratpartiet satt i riksdagen idag, då hade det blivit ett riktigt oväsen i denna fråga. just dessa till synes småsaker kommer PP att undersöka och agera i.

  8. Mr Profit on 15 May, 2009 at 12:25 am

    PP måste ju göra något rätt eftersom de andra partierna nu går på offensiv för att vantolka partiprogrammet.

    Visst, det kommer säkert att vara en utmaning för PP att förhandla när de kommer in, men inget som skulle vara svårare än att exempelvis få gehör som något annat bihangsparti till Socialdemokraterna.

    Ingen får igenom allting de vill, och därför är det trevligt med ett parti som tydligt redovisar INNAN valet vad som är prioriterat. Tycker man miljön är prioriterat och medborgarrättigheter kommer i andra hand, så är MP ett bra alternativ. Tycker man medborgarrätt kommer först och miljö/fördelningspolitik/utrikespolitik et c kommer senare, så är PP det givna valet. Detta är väl inget knepigt eller kontroversiellt? Menas det annars att MP har fått igenom alla sina krav när de samarbetat med Socialdemokraterna?

  9. ConnyT on 15 May, 2009 at 6:50 am

    Håller med Mr Profil helt.

    Jag försår inte att MP verkar neka till självklarheten: “Tycker man medborgarrätt kommer först och miljö/fördelningspolitik/utrikespolitik et c kommer senare, så är PP det givna valet. ”

    Det är väl inget konstigt med detta?! Det är såklart större risk att MP förhandlar bort integritetsfrågorna än att PP gör det vid en ev. regeringsbildning.

  10. SF on 15 May, 2009 at 12:42 pm

    Miljöfrågorna har blivit etablerade i de största partiernas politik, mycket på grund av MP. Nu håller PP på med samma sak för integritets- och medborgarrättsfrågorna. Vad är fel med det?

  11. valdemar on 15 May, 2009 at 4:44 pm

    “Vid en närmare granskning är förstås alla påståenden ovan helt vrickade. För de stor inte i motsats till varandra, tvärtom hänger de ihop. Skapar vi en jämställd värld där alla övervakas, en ekologiskt hållbar värld där 80% av jordens befolkning svälter eller en övervakningsfri värld som dagen efter det historiska riksdagsbeslutet möter sin egen undergång, så har vi i varje fall förlorat. Det är mycket som är fel i samhället, och det går inte att ta var fråga för sig. Många frågor är akuta, de flesta måste vi ta tag i simultant.”

    Fan vad bra skrivet. I de här meningarna sätter du verkligen fingret på varför jag ser miljöpartiet som det enda vettiga alternativet.

  12. Dennis Nilsson on 15 May, 2009 at 10:24 pm

    Vi medborgare som sympatiserar och engagerar oss i PP är inte dummare än vad ni elller Reinfeldt & co är.

    Men ni miljöpartister borde allt ta och plugga på naturvetenskap, innan ni uttalar er så tvärsäkert, så kanske vi medborgare kan tänka oss rösta på er.

    Det är aldrig försent att komma till insikt och lära sig nya saker. :-)

    Bara en sådan sak som när ni säger att “världens resurser håller på tar slut” och “undergång är nära..bl.a…bl.a världen blir överbefolkad” visar på att flertalet av er måste ha sovit er igenom fysik- och naturvetenskapslektionerna.

    Världens resurser tar inte alls slut, ifall vi inte vill det. Ex-vis finns alla resurser mänskligheten skulle tänkas behöva under årtusenden framledes i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter, det som egentligen skulle ha blivit en planet. Där finns järnmalm, koppar, guld, is och younameit.

    Finns det inte plats för all människor på vår egen planet Jorden så skulle vi kunna kolonisera andra himmlakroppar, ex-vis terraforma Mars.

    Det är inte jordens framtid som står på spel, utan mänsklighetens. Moder Jord klarar sig utmärkt utan oss.

  13. Christian on 16 May, 2009 at 10:05 pm

    @Tomas

    Hej Tomas!
    Jag håller med dig om många av dina argument. Däremot tycker jag att det är trist att du (precis som Rick) återigen fokuserar på konflikt istället för politiskt samarbete.
    Du menar att PP är ovana och amatörmässiga och att miljö också är minst lika viktigt. Jag håller med dig. Jag väljer att ge upp min påverkan på andra frågor för att skapa maximal kraft bakom integritetsfrågor. Det kan bli en röst på moderat miljöpolitik på samma sätt som en röst på mp eventuellt kan bli en röst på Bodströms datalagringspolitik. Ingetdera känns lockande. Den dagen Miljöpartiet driver integritets- och medborgarfrågorna LIKA HÅRT som miljön har mp givetvis min röst. Men inte förr.
    Kan inte v, mp & pp t.ex. ta fram ett gemensamt medborgarrätts/integritets-program och kräva att de andra partierna tar ställning? Jag tycker också att Maria Ferm och Jakop Dalunde skrev jättebra saker. Men KOM IGEN! Mindre käbbel och ännu mer handling!

  14. Andreas Carlbom on 18 May, 2009 at 8:24 am

    Melin (7): Manligt att istället för att svara med argument försöka förlöjliga oppositionen. Lite som Jan Björklund, sånt jävla beteende skall enbart belönas med en smäll på käften.

    Om Justitieministern gång på gång bevisar att han inte kan sköta sig, då kanske en vetorätt behövs?

  15. Tomas Melin on 19 May, 2009 at 11:25 am

    @Jesse
    Det du tar upp är ett utmärkt exempel. För nu kommer ju piratstudenter sitta i majoritet på US, varför vi får se hur de löser detta problem. Du antar dock att en lösning är att göra oväsen i frågan. Det fungerar ibland, ibland inte. Vad som alltid fungerar är att ändra reglerna så att man bestämmer vad som ska hända. Det kan man enbart göra i parlamentariska församlingar, som kårfullmäktige. Vi får se hur piratstudenterna klarar det ansvaret!

    @Mr Profit
    Ingen får igenom allt, men ingen får heller igenom bara en enda sak. Titta på samarbetet S-V-MP mellan 98-06, där fick De gröna igenom en lång lista av saker. Kolla gärna in delrapporten från 2005, som tar upp tre års politiskt arbetet. Inte bara miljöfrågor utan också asylfrågor, jordbruksfrågor, utbildningsfrågor, arbetsmarknadsfrågor, kulturfrågor, trafikfrågor et cetera. 36 sidor gröna framgångar.
    http://mp.se/files/78000-78099/file_78086.pdf

    Piratpartiet har fel när de tror att ett parti bara kan arbeta med en fråga åt gången.

    @ConnyT
    Det är förvisso större risk, men risken är inte särskilt stor. Vi har ju redan visat att vi vinner förhandlingarna med S i dessa frågor, genom att få S att binda sig vid att riva upp FRA-lagen.

    Dessutom är det större risk att PP, även om de kommer till förhandlingsbordet, misslyckas i förhandlingarna på rena nybörjarmisstag. De har helt enkelt inte erfarenhet nog att förhandla om en regeringspolitisk uppgörelse.

    Slår man ihop dessa premisser är det ologiskt att rösta på PP för att får bättre medborgarrättspolitik. Satsa istället på ett parti som både visat på resultat, visat att de prioriterar frågorna högt och har kunskap och erfarenhet att också genomföra.

    @Andreas Carlbom
    1. Väl argumenterat. :P
    2. Mitt mål är inte att framstå som manlig
    3. Justitieministern är en hon.

  16. Talande lila visioner | Tomas Melin on 22 July, 2010 at 3:24 pm

    [...] det ligger nog mycket i det. Som jag vid flera tillfällen skrivit om här i bloggen (tex här och här) så har partiets vågmästarstrategi en del kraftiga praktiska brister. Exempelvis när de [...]

  17. [...] har tidigare beskrivit hur partiets strategi för vågmästarställning är dålig. Den bygger på en premiss som inte tar [...]

  18. [...] Men problemen slutar inte där. För att komma överens är en sak, att få överenskommelserna genomförda är något annat. Om detta säger vågmästarstrategin inget, och just därför att Piratpartiet saknar insikt om just detta ger skäl att tro att de kommer bli bortfintade. Detta har jag också skrivit om tidigare: [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Följ mig

Senast kvittrat

    Flattr